Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pred pár mesiacmi oslávila štvrťstoročie existencie skupina, ktorá patrí medzi piliere českého podzemného metalového diania a nadpriemerne sa jej darí mútiť vodu aj mimo domáceho teritória. MALIGNANT TUMOUR nie sú veľkým koňom vydavateľského giganta, hudobný svet však o nich vie, a to zvlášť v miestach, kde sa stretávajú hranice metalovej, grindovej, punkovej i rockandrollovej zóny. Tam všade sú Ostraváci ako doma a na všetkých týchto miestach majú pre nich fanúšikovia hlavne slová uznania. (Kvôli klipu „Earthshaker“ bolo onehdy plaču i mrzutostí, pokiaľ vám srdce šelestilo pre futbal, inak si ale stačilo vyložiť nohy a dobre sa na afére baviť.)
MALIGNANT TUMOUR v roku 1991 začali ako partička teenagerov oddaných záležitostiam „len pre extrémne uši, a tak sa pod vplyvom zákonov ako CARCASS, REGURGITATE alebo krajanov PATHOLOGIST za pár rokov vypracovali na popredný pojem domáceho patologického gore grindu, ktorého diskografia na túto tému vyvrcholila splitkom s bialystockým kultom DEAD INFECTION. Potom niekedy zistili, že treba sa pohnúť ďalej, okúzlení AGATHOCLES sa vrhli na mince (grind) core, v ktorom sa im darilo tiež slušne, aj by sa dalo povedať, že kvalitatívne belgický vzor tu a tam prekonávali. Zhruba do tejto doby spadá tiež pôsobenie MT v zahraničí, s dvoma Holanďanmi v zostave.
Vývoj nezastavíš, Bilosovi s kumpánmi do grindového základu čoraz viac prenikal crust, punk, metal a rock’n’roll, tak od „In Full Swing“ je to už menej o extréme a posúvaní jeho hraníc a viac o uvoľnenosti a tvrdej, hlučnej zábave. A takisto o tom, aby sa k fanúšikom dostávali profesionálne vypracované nahrávky. Takou je nepochybne aj najnovší, v poradí šiesty album „The Metallist“ z októbra minulého roku, vydaný u kanadského vydavateľstva na CD, vinyle i kazete. O zvuk sa postaral Andy Classen, o obal Ján Ivan (alias Valér Tornád z ČAD), milovníci „drahého“ zvuku a netuctového obrazu teda môžu byť spokojní.
Zvuk a obraz vám dobrý album neurobia, pokiaľ hudba ako taká je slabá a nezaujímavá. Tu je našťastie všetko celkom inak, jedenásť úderov do metalovej nákovy zasiahne úplne presne. Metal je náplňou textov a tak sa aj plnokrvný metal hrnie z reproduktorov. V čase sa vrátite o tridsať, miestami možno až o štyridsať rokov, je to teda hudba skôr pre tých, ktorí sledujú MT už od začiatkov a baštia im aj „retro“, ktoré v súčasnosti hrajú, a pre tých, čo majú lekcie z dejín tvrdej hudby poctivo napočúvané a naštudované. Žiadna moderna ani ohurovanie extrémom či technikou, je tu len kolekcia šťavnatého, nadupaného a chytľavého vintage nárezu od podlahy.
Tvrdý, výbojný heavy a thrash metal z 80. rokov, obohatený o punkovú energiu, rockandrollovú tanečnosť a neviazanosť, cit pre občas až hardrockové vyhrávky a nákazlivé refrény, recept, ktorý majú MT vymakaný do mimoriadnej vyváženosti. Na mnohých miestach počujete odkaz MOTÖRHEAD, VENOM a z nich vychádzajúcej prvej generácie naozaj tvrdých európskych metalových spolkov, je v tom popri veľkej hráčskej ľahkosti a skladateľskej šikovnosti aj kus srdca pre neotesanú zábavu, v ktorej nad kotlom z rozviatych vlasov, pyramíd, kože a reťazí vládne uháňajúci rachot bicích, rezavé gitary, bublajúca basa a drsný „chraplák“. Ostravská štvorica vie, ako zložiť skočné metalové pesničky s „hitovými“ linkami, a nebojím sa napísať, že „The Metallist“ ma baví viac, než návratový album švédskych kráľov alkometalu GEHENNAH, pri ktorom mám niekedy pocit, že s ním jeho tvorcovia otáľali príliš dlho.
1. Fine Hellride
2. The Metallist
3. Fly High
4. Walk As We Talk
5. Kiss By Hammer
6. I Want To Die With No Pants On
7. Missing Rebellion
8. 1989
9. Rolling Coals
10. Swimming In Mud
11. Wicked
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.
Jak může znít doom metal s blízkovýchodními vlivy, když se urve ze řetězů a nabere na rychlosti a progresi, to ukazuje v Londýně sídlící parta kolem výrazné zpěvačky Niny Saeidi. Tahle hudba nakopává zadele.